Hipertónia és a sport

A rendszeres mozgás a magasvérnyomás-betegek esetében nagyon fontos két okból kifolyólag. Egyrészt, a mozgás segít a testsúly megtartásában, továbbá megelőzi a súlytöbblet kialakulását, ami a hipertónia fő oka. Másrészt, az állóképesség fejlesztő gyakorlatok javítják a szív- és érrendszer általános állapotát, a vérnyomás pedig a fizikai aktivitás által okozott stressz és az azt követő pihenés állapotában csökken. Emiatt fontos, hogy rendszeresen végezzünk állóképesség fejlesztő gyakorlatokat, amelyek elsősorban a szívet és az érrendszert terhelik meg. Azonban a harcművészetek és az atlétika, amelyek túlzott igénybevételhez vezethetnek a hirtelen vérnyomás-emelkedés miatt, nem ajánlottak.

Mire figyeljünk:

  • Mielőtt belefognánk az edzésekbe ajánlott orvosi vizsgálaton részt venni, melynek során megválaszolják a következő kérdést: milyen sporttevékenység ajánlott az egyén számára? Mekkora az egyén állóképessége (állóképesség felmérő gyakorlatok)?
  • Nyugalmi állapotban mért 200/120 mmHg feletti vérnyomásérték esetén a sportolás semmiképpen sem ajánlott
  • A mennyiség számít. Heti 3-4 alkalommal 30-60 perces edzéseket célszerű végezni. A terheltségi szintet csak lassan szabad emelni.
  • A tréning alatt a pulzust figyelni kell és ennek megfelelően szünetet tartani
    (határérték: 180-életkor)
  • A tréninget bemelegítéssel kezdjük, és a gyakorlatokat követően, fokozatosan fejezzük be.

 

Azok számára, akik nem szeretik a sportot, szintén van megoldás:

  • lépcsőzzünk a lift használata helyett
  • kerékpározzunk ahelyett, hogy buszoznánk
  • rendszeres séták

 

Meg kell azonban jegyezni, hogy a sport és a fizikai aktivitás csak akkor csökkenti a hipertóniát, ha jól megtervezett, rendszerezett, fokozatos és szisztematikusan végezzük. Ilyen körülmények között nemcsak a vérnyomás csökken, hanem számos egyéb pozitív hatást gyakorol a betegségre nézve, csökkenti az egyéb kockázati tényezőket és az esetleges szövődmények kialakulását.
További előny, hogy a magasvérnyomás-betegek teljesítménye és életminősége is javul.

 

A különböző sportok alkalmassága hipertónia esetén:

Kiváló Részben megfelelő  Nem megfelelő 

Síjárás
Futás/kocogás 
Biciklizés
Úszás 
Síelés
Korcsolya

Tenisz
Ping-pong
Evezés
Küzdősportok 
Atlétika

Tollaslabda
Squash
Kosárlabda 
Hoki
Nagy terheléssel járó
küzdősportok