Hipertónia és a táplálkozás

A magas vérnyomás csökkentése szempontjából nemcsak az egészséges, hanem az alacsony sótartalmú ételek fogyasztása is kiemelten fontos. Ha a só fogyasztást az átlagos napi 12-15 g-ról 4-6 g-ra mérsékeljük, ezzel a vérnyomásunkat kb. 10-15 mmHg-rel tudjuk csökkenteni. Jelentősen tudjuk csökkenteni a vérnyomást, ha a sóbevitelt napi 3 g-ra tudjuk mérsékelni. A só vagy ’asztali só’ túlzott fogyasztása káros a szervezetünkre. Az erek összehúzódását okozhatja, ezáltal növeli a vérnyomást és a már egyébként is magas vérnyomás további növekedését okozza. Továbbá egyes betegségek esetében, pl. szívbetegségek, vese és májbetegség, nagyon nehéz a sót eltávolítani a szervezetből, ez pedig növeli a betegség káros hatását. A só beviteltől függetlenül a só és a kálium aránya szintén fontos szerepet játszik. A káliumban gazdag étrend pozitív hatása a vese megnövekedett só- és vízkiválasztása. Gyümölcsben és zöldségben gazdag étrend szintén hozzájárul a vérnyomás csökkenéséhez. A magas koleszterin a kardiovaszkuláris betegségek egyik legfőbb rizikófaktora. A halban és növényi olajokban található telítetlen zsírsavak csökkentik a koleszterin szintet és a vérnyomást. Fontos megjegyezni, hogy a só csökkentése és az étrend megváltoztatása csak akkor gyakorol jótékony hatást az egészségre, ha egyéb megelőző lépéseket is teszünk: testsúly csökkentése, az alkoholfogyasztás visszafogása, fizikai aktivitás, a stressz csökkentése, amelyek mind segítenek a magas vérnyomás visszafogásában.